Wdrożenie ustawy o sygnalistach – praktyczne podejście

W dniu 24 czerwca 2024 r. została opublikowana ustawa o ochronie sygnalistów. Ustawa zacznie obowiązywać od 24 września za wyjątkiem przepisów dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, które wejdą w życie 24 grudnia.

Celem szkolenia jest wskazanie praktycznych rozwiązań w zakresie tworzenia procedur oraz zasad ochrony sygnalistów w podmiotach publicznych jak i prywatnych.

Zapraszamy na szkolenie poświęcone praktycznemu przygotowania Państwa do stosowania przepisów ustawy o ochronie sygnalistów.

W trakcie szkolenia zostanie Państwu przekazana wiedza dotycząca:

Podstawowych pojęć ustawowych, w szczególności:

  • sygnalista, osoba pomagająca, osoba powiązana,
  • naruszenie prawa,
  • zgłoszenie,
  • działanie następcze,
  • działanie odwetowe,
  • informacja o naruszeniu prawa,
  • kontekst związany z pracą;
  • Kim jest sygnalista (w tym jak rozumieć pojęcie „kontekście związanym z pracą”); 
  • Kanałów i form oraz rodzajów zgłoszeń (wewnętrzne, zewnętrzne, ujawnienie publiczne) naruszeń prawa;
  • Kiedy sygnaliście przysługuje ochrona, i jaka jest to ochrona (anonimowość, poufność, ochrona danych osobowych sygnalisty) oraz działania odwetowe;
  • Tworzenia procedur: procedura przyjmowania zgłoszeń i procedury zgłoszeń wewnętrznych (obsługi tych zgłoszeń);
  • Przeprowadzania postępowania wyjaśniającego oraz działania następcze;
  • Prowadzenia dokumentacji naruszeń prawa i rejestrów zgłoszeń wewnętrznych;
  • Odpowiedzialności karnej, cywilnoprawnej i administracyjnej.
  • W trakcie szkolenia nabędziecie państwo umiejętności:
  • przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa;
  • dokumentowania naruszeń prawa;
  • prowadzenia rejestrów.

W trakcie szkolenia, przekażemy Państwu niezbędną wiedzę dotyczącą obowiązków osób biorących udział w realizacji nadsyłanych zgłoszeń naruszeń prawa przez sygnalistów.

Omówimy w jaki sposób należy:

  • dokumentować prowadzone postępowania wyjaśniające oraz działania następcze dotyczące zgłoszonych naruszeń prawa przez sygnalistów;
  • prowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Każdy Podmiot powinien posiadać opracowane procedury przyjmowania zgłoszeń i procedury zgłoszeń wewnętrznych (obsługi tych zgłoszeń). W materiałach szkoleniowych otrzymają Państwo propozycję tych procedur.

W trakcie szkolenia będziemy odpowiadać na Państwa pytania.

Każdy uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe oraz praktyczne wzorce (procedury przyjmowania zgłoszeń i procedury zgłoszeń wewnętrznych – obsługi tych zgłoszeń)